logo
OVER PLUS  -  PROGRAMMA  -  NIEUWS  -  ARCHIEF  -  LINKS  -  PERS  -  CONTACT  -  LOKATIE   

Film: Au hasard Balthazar

In Au hasard Balthazar vond Bresson het perfecte 'model' want de hoofdrol is hier voor de ezel Balthazar. De film volgt het beest vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood, waarbij hij steeds van eigenaar wisselt. De ene eigenaar koestert hem, de andere mishandelt hem. Het punt dat Bresson hier maakt is dat wij mensen zoals de ezel zijn: we hebben geen enkele invloed op de loop van de gebeurtenissen. Maar we kunnen wel gratie verkrijgen door ons humaan te gedragen, door goed om te gaan met anderen. De mens heeft invloed — in zijn morele keuzes — en de mens heeft geen invloed — want het lot of het toeval beslissen. De paradox die hieruit naar boven komt, is de paradox die Bresson zelf beschrijft als hij zichzelf een 'christelijke atheïst' noemt.
Zoals mensen goed of slecht zijn in relatie tot hoe ze zich tot anderen gedragen, zo krijgen ook de beelden in Bressons films alleen betekenis in hun relatie tot andere beelden. De compositie als geheel telt, losse beelden zijn niet belangrijk, ze zijn zelfs ónbelangrijk. En de kunst van het filmmaken is de kunst van het in juiste volgorde plaatsen van die beelden. De kadrering en de montage onderscheiden film van theater, waar mensen vooral kijken naar het acteren, naar de illusie die de acteurs creëren. In film heeft de maker de mogelijkheid om de blik van de toeschouwer te sturen. De filmmaker als god.

Gerelateerd:

Website: klik hier...