logo
OVER PLUS  -  PROGRAMMA  -  NIEUWS  -  ARCHIEF  -  LINKS  -  PERS  -  CONTACT  -  LOKATIE   

Film: Pierrot le Fou

Een film van Jean-Luc Godard is altijd een belevenis. De regisseur doet in bijna ieder shot wel iets bijzonders om de kijker te prikkelen. Iets filmisch, iets in de “mise-en-scène”, iets wat ingaat tegen de regels van (de continuïteit van) het filmmaken. Soms wordt er ineens de “vierde muur” doorbroken doordat de personages ineens recht de camera inkijken om de toeschouwer toe te spreken of een blik toe te werpen. Het verhaal lijkt zo wat minder belangrijk terwijl echter de thema’s wel sterk doorkomen. ‘Pierrot le fou’ is dus geen onsamenhangende film zonder inhoud, die alleen maar neerkomt op een stijloefening. De bekende filosofische bespiegeling van Godard is weer goed vertegenwoordigd, terwijl de film ook een lichtelijk meewarige sfeer heeft gezien het onderwerp van de illusie van liefde en romantiek. Tegelijkertijd is het stijlgebruik van de film wel degelijk een van zijn grootste krachten en datgene wat hem zo fascinerend maakt.

“Alles wat je nodig hebt voor een film is een pistool en een vrouw”, schijnt Godard ooit te hebben gezegd, en deze elementen zijn in ‘Pierrot le fou’ in ieder geval weer goed vertegenwoordigd. En ook tegelijk. Het beeld van een fragiele schoonheid in een luchtig zomerjurkje die met een groot geweer over het dak loopt, is een boeiende combinatie. Daarnaast wil Godard natuurlijk zijn lieftallige vrouw Anna Karina in de film in de spotlight plaatsen, in de rol van Marianne. En pistolen komen regelmatig terug gezien de misdaadverhaallijn in de film. Een verhaallijn – in de trant van Bonnie & Clyde – die ergens halverwege de film wordt omgewisseld voor een paradijselijk Jules Verne-achtige sectie. Waarna Marianne letterlijk zegt: “En nu moeten we weer terug naar ons misdaadverhaal met pistolen en schurken”, waarna ze ineens naar hun auto rennen en de film letterlijk in een andere versnelling zetten. Als kijker wordt je constant duidelijk gemaakt dat je naar een film zit te kijken.

Raymond Devos (https://cinemagazine.nl/pierrot-le-fou-crazy-pete-1965-recensie/)



Gerelateerd:

Website: klik hier...