logo
OVER PLUS  -  PROGRAMMA  -  NIEUWS  -  ARCHIEF  -  LINKS  -  PERS  -  CONTACT  -  LOKATIE   

Film: Ivans jeugd

Toen Andrej Tarkovski werd aangeboden om het scenario van De jeugd van Ivan (1962) als zijn speelfilmdebuut te verfilmen, was er een specifiek verhaalelement dat de Russische regisseur het meeste aansprak: de psychologische staat van Ivan. De film, die flink werd herschreven door Tarkovski en zijn afstudeerkompaan Andrej Kontsjalovski, speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en toont hoe deze jongen (Nikolaj Boerljajev) van zijn jeugdigheid wordt beroofd. ‘Hij kwam op me over als een vernietigd personage, volledig ontwricht door de oorlog’, schreef Tarkovski in zijn biografie. Wanneer De jeugd van Ivan begint is die karaktermoord al gepleegd. Ivan is een geestachtige verschijning die alleen tot leven lijkt te komen in idyllische flashbacks en hoopvolle droomsequenties. Hij wordt steeds weer wakker in dezelfde nachtmerrie van de oorlog.

In de Sovjet-Unie reageerde men koeltjes op deze psychologisch complexe verbeelding van Ivans trauma. Het verhaal werd als bourgeois weggezet, wat volgens Russische filmhistorici eigenlijk betekent dat de non-lineaire vertelling niet gewaardeerd werd. Buiten Russische grenzen kreeg Tarkovski wel de lof die hij verdiende: Jean-Paul Sartre zag zijn filosofische opvattingen over existentialisme weerspiegeld in De jeugd van Ivan. De jury van Venetië bekroonde de film met een Gouden Leeuw, het startschot van Tarkovski’s roemruchte loopbaan.

Hugo Emmerzael


Gerelateerd:

Website: klik hier...